ARTIKELIDEEËN PITCHEN BIJ REDACTIES: 5 TIPS

20171224_191445

Voor veel freelance journalisten is het omgeven met onzekerheid, stress en frustratie: het bedenken en verkopen van artikelideeën. Zelf vind ik het inmiddels (na heus mijn portie gehad te hebben) een van de leukste onderdelen van mijn werk als schrijvend journalist. Na een kwart eeuw freelancen heb ik de do’s en don’ts van het pitchen wel zo’n beetje onder de knie. Wat niet wil zeggen dat al mijn voorstellen gehonoreerd worden (waarover hieronder meer); wel weet ik hoe je je kansen kunt vergroten, én hoe je er plezier in kunt hebben. Vijf tips.

1. Investeer tijd. Pitchen=werken.

Het is weleens voorgekomen dat me op de wc een idee voor een interview te binnen schoot en ik vervolgens - mijn broek dichtritsend - de telefoon pakte en een minuut later de opdracht te pakken had. Maar meestal ben ik voor één pitch minimaal een paar uur bezig met research, en vervolgens met het helder formuleren van een voorstel. Vaak langer. En dan heb ik het over ‘warme acquisitie’, bij bestaande opdrachtgevers dus. Koude acquisitie kost meestal nog meer tijd. Zie het als een investering, die zich waarschijnlijk uitbetaalt.

2. Doe vooraf je huiswerk.

Bij koude acquisitie: verdiep je grondig in het medium waarvoor je wil gaan schrijven, qua inhoud, toon, en vorm. Breng de concurrentie in kaart (dwz de freelance-medewerkers die verbonden zijn aan het medium) en bekijk wat jij daaraan zou kunnen toevoegen. Zo ga ik als 52-jarige niet in het vaarwater zitten van jonge, hippe lifestyle-journalisten, maar richt me op de meer serieuze onderwerpen. En zoek uit, voordat je een idee pitcht, wat er al eerder is geschreven op dit gebied, zowel bij het medium zelf als concurrerende media.

3. Vertrouw erop dat je een kans maakt; goede ideeën zijn bijna overal welkom.

Artikelvoorstellen van freelance-journalisten worden vaak afgewezen. Maar niet, zoals je vaak hoort zeggen, omdat redacties alleen met een vast clubje freelancers werken. De werkelijke reden is dat het gewoon heel lastig is om ‘raak te schieten’, zelfs als je de krant of het blad goed kent en je je huiswerk hebt gedaan. Als freelancer ben je - meestal - niet bij de redactievergaderingen, en weet je vaak niet aan wat voor soort verhalen precies behoefte is, of met welke onderwerpen vaste redacteuren bezig zijn. En daarbij: op de redactievloer zelf worden ook voortdurend ideeën verworpen. Het hoort erbij. Maar een echt goed idee maakt altijd een kans.

4. Wees kort en bondig.

Chefs en hoofdredacteuren schijnen het gierend druk te hebben, en compact geformuleerde artikelvoorstellen scoren dan ook het best. Laatst pitchte ik (bij een vaste opdrachtgever) een idee voor een serie, waarop ik steeds maar geen reactie kreeg. Na twee weken mailde ik de redacteur in kwestie nog eens, en hij excuseerde zich dat hij nog geen tijd had gehad om mijn mail te lezen, maar hij zou snel van zich laten horen. Nog eens drie weken later pakte ik mijn voorstel er eens bij, en zag ineens wat een enorme lap tekst dat was (700 woorden inclusief mailbericht, met allemaal links bovendien). Ik heb gauw een bondiger versie gemaakt, en drie dagen later kreeg ik het groene licht voor de serie.

5. Heb geduld. En: frappez toujours.

Soms heb je een primeur te pakken of heeft je voorstel om andere redenen haast (belangrijke bron is hoogbejaard/ligt op sterven), en dan moet je vooral blijven mailen en bellen, net zo lang tot je antwoord hebt. Maar meestal steekt het niet op een week of wat wanneer je aan een verhaal kunt beginnen. Reken op een flinke reactietijd, en word niet kwaad of moedeloos als je niet binnen een paar dagen een mail terug hebt. Ga ook niet zitten wachten, maar bedenk in de tussentijd nieuwe ideeën.

(Op 8 en 22 februari geef ik mijn workshop Pitchen bij Redacties van Geschreven Media. De 8e is nog één plaats vrij, de 22e zijn nog drie plaatsen beschikbaar. Hier meer info.