Pitchen bij Redacties - De 5 Meest Gestelde Vragen

Foto: Maike Jeuken

Foto: Maike Jeuken

Aan mij dan he.

Dit zijn ze. En ik geef de antwoorden erbij.

1. Kan ik een idee aan meerdere media tegelijk aanbieden?

Ja, maar waarom zou je eigenlijk? Tenzij er haast bij is omdat het om een vette primeur gaat, kun je beter één krant/magazine/ kiezen en daar je voorstel zorgvuldig op toesnijden. Bij een nee/geen gehoor ga je verder kijken.

2. Wat is het beste: één voorstel aanbieden, of meerdere tegelijk?

Beter 1 keigoed idee dan een rits losse flodders. Twee of drie ideeën tegelijk kan natuurlijk, mits ze allemaal goed doordacht en uitgewerkt zijn. (Ik heb een hoofdredacteur ooit horen zeggen: ‘bij meerdere voorstellen is het moeilijker om ze allemaal af te wijzen’…)

3. Heeft het zin om een kant-en-klaar artikel op te sturen?

Jazeker. Als je nog geen portfolio hebt, kan dat een manier zijn om te laten zien wat waard bent. Reken er wel op dat áls het stuk geaccepteerd wordt, de redactie nog allerlei vragen en wensen zal hebben.

4. Hoe voorkom ik dat mijn idee wordt gepikt?

Tja. Het komt weleens voor dat - al dan niet met opzet - een artikelidee van een freelancer wordt gejat, maar de kans dat dat gebeurt is veel kleiner dan dat je jezelf in de vingers snijdt door angst daarvoor. Eventueel kun je ervoor kiezen om in je eerste mail cruciale namen/locaties e.d. weg te laten, als dat de essentie van je voorstel niet aantast.

5. Mailen of bellen?

Mailen. De meeste redacteuren ervaren het als storend wanneer je belt met een verhaalidee. Mail niet naar algemene adressen, maar naar een specifieke redacteur. Een pakkende onderwerpregel (de kop van je beoogde artikel bijvoorbeeld) werkt goed.

Woensdag 27 juni geef ik weer de workshop Pitchen bij Redacties van Geschreven Media.

Hier vind je meer info