WORKSHOP PITCHEN BIJ REDACTIES ​VAN GESCHREVEN MEDIA
Ben je freelance journalist of tekstschrijver en zou je weleens wat nieuwe,
uitdagender opdrachtgevers willen, maar weet je niet hoe je dat aanpakt? Omdat
de redacties van kranten en publieksbladen gesloten bolwerken lijken waar ze
geen behoefte hebben aan bijdragen van buitenstaanders? Dat valt mee, wanneer
je je écht verdiept in de media waarvoor je zou willen schrijven. En vervolgens
met prikkelende ideeën komt, verwoord in een adequaat artikelvoorstel.

Inhoud:
Tijdens deze workshop denk je na over je journalistieke ambities, en hoe je die
kunt verwezenlijken door bij de juiste media aan te kloppen met goede
artikelvoorstellen.

Onder meer de volgende onderwerpen komen aan bod:
· Hoe kom ik aan ideeën?
· Met wat voor ideeën maak ik de meeste kans?
· Hoe maak ik een goed artikelvoorstel?
· Welke media zijn geschikt?
· Hoe benader ik een nieuwe opdrachtgever?
· Kan ik een voorstel naar verschillende media tegelijk sturen?
· Hoe voorkom ik dat iemand met mijn idee aan de haal gaat?
· Hoe ga ik om met afwijzingen?

Voor wie?
Voor freelance journalisten, en tekstschrijvers die journalistiek(er) werk willen
gaan doen. Ook (schrijvende) professionals die vanuit een andere discipline
komen, zijn welkom.

Werkvorm:
Een dag hard werken, van 9.30 uur tot 17.30 uur, in een kleine groep (minimaal
4, maximaal 8 deelnemers), op een sfeervolle locatie in Haarlem. ’s Ochtends
staan de Ideeënmachine en de Do’s en Don’ts van het Pitchen op het programma.
Er is veel ruimte voor individuele vragen en voor het uitwisselen van
ervaringen. ‘s Middags bespreken we artikelvoorstellen van deelnemers en train
je je pitchvaardigheden aan de hand van praktische opdrachten.

Na deze workshop:
· Zijn de ideeën in je hoofd gaan borrelen.
· Weet je hoe je een idee kunt omzetten in een artikelvoorstel en hoe je dat het
beste kunt aanbieden, en bij welke media.
· Ben je minder bang voor afwijzingen.

Docent:
Brigit Kooijman werkt ruim twintig jaar als freelance journalist, vooral voor
dagbladen. Ze begon in de jaren ‘90 bij de Volkskrant, schreef een paar jaar
voor Haarlems Dagblad en nu alweer zo’n jaar of twaalf voor NRC
Handelsblad. Ze werkt(e) ook voor publieksbladen als Zin Magazine, Plus
Magazine, Lotje&co en voor relatiemagazines en vakbladen als Kracht (KWF)
Mens en Natuur (IVN), Binnenlands Bestuur en iBestuur. Sinds 2010 geeft ze
journalistieke workshops en lezingen.

Praktische informatie:
Locatie: Cruquiusstraat 10, Haarlem
Kosten: €225,- (btw nvt). Lunch inbegrepen.
Leden Auteursbond en Tekstnet betalen €195,-
Eerstkomende workshop: 31 januari 2019
Aanmelden of meer info? Mail naar brigitkooijman@gmail.com.