Een tijdlang beschouwde ik mezelf als onderwijsjournalist. Dat begon ooit met een interview. Jan Obbeek, leraar op een kalme scholengemeenschap in Haarlem-Zuid, vertelde over de jaren dat hij les gaf op het zwarte Montessori College Oost in Amsterdam. Hij begon enthousiast en idealistisch, maar raakte gaandeweg steeds meer gefrustreerd. Vooral het seksisme en de homofobie van de jongens stuitten hem tegen de borst. Het interview (hier te lezen) sloeg in als een bom. Nooit kwamen er op een publicatie van mij meer reacties dan toen. Tientallen brieven van lezers (zowel boze als begripvolle), GeenStijl publiceerde – ongevraagd – het interview (waar ook weer honderden mensen reageerden), Obbeek werd door alle actualiteitenprogramma’s gevraagd (hij zei van schrik tegen allemaal nee). Dat een interview met een leraar zoveel emoties kon oproepen vond ik fascinerend. Het onderwijs liet mij vanaf toen niet meer los. Ik ging op reportage naar scholen met veel allochtone leerlingen, hield een rondetafelgesprek met deskundigen over het pedagogisch klimaat op zwarte scholen en interviewde Turkse en Marokkaanse jongeren over hun schoolcarriere. Langzaam raakte ik ook in andere aspecten van het onderwijs geïnteresseerd, los van de zwarte-scholenproblematiek, en schreef daarover voor de onderwijspagina van NRC Handelsblad en J/M.

Door omstandigheden (zoals de opheffing van de onderwijspagina van NRC) kon ik sinds een jaar of wat mijn onderwijsverhalen niet goed meer kwijt en ben ik me meer op andere journalistieke domeinen gaan richten. Maar dat wil niet zeggen dat de interesse er niet meer is.  Toen ik hoorde dat Trudy Coenen, destijds collega van Jan Obbeek aan het Montessori College Oost, lerares van het jaar was geworden, heb ik haar onmiddellijk gevraagd voor een interview in NRC Next. Coenen reageerde destijds fel… Enfin, lees maar.