Ik kan onderhand het woord ‘zorg’ niet meer horen. Althans als het eigenlijk over onderwijs zou moeten gaan. ‘Zorgleerling’,’zorgadviesteam’, ‘zorgcoördinator’, ‘zorgstructuur’ – mijn oren tuitten donderdagmiddag, na afloop van een bijeenkomst in het Haagse café Dudok over ‘Passend Onderwijs’. Schoolbestuurders, vertegenwoordigers van PO-raad en VO-raad en andere koepelorganisaties, wetenschappers en een enkele politica (CDA’ster Ine Aasted Madsen-van Stiphout, afkomstig uit het ZMOK-onderwijs) waren aanwezig om te discussiëren over die grote stelselwijziging die wordt voorbereid, de ‘zorgplicht’, in te voeren in 2011. ‘Zorgplicht’ betekent dat een ‘zorgleerling’ niet zomaar de deur gewezen mag worden door de school waar hij of zij is aangemeld, maar dat de school ‘passend onderwijs’ voor het kind regelt, binnen of buiten de eigen muren. Nu is het nog zo dat ouders van een kind met een autistische stoornis of Gilles de la Tourette of welke andere afwijking dan ook vaak pas na een moeizame, eenzame zoektocht een geschikte school vinden voor hun kind. In het ideale scenario zullen na de invoering van de zorgplicht veel meer kinderen die nu nog aangewezen zijn op het speciaal onderwijs, een plek op een reguliere school kunnen vinden. En dat is goed, vindt de politiek, want het speciaal onderwijs groeit niet alleen uit zijn voegen, maar presteert ook slechter dan het reguliere onderwijs. Critici menen dat de zorgplicht helemaal niet zal uitmonden in passend onderwijs voor ieder kind, omdat scholen zelf mogen blijven bepalen of ze een leerling wel of niet aannemen. Zij zeggen dat de mentaliteit moet veranderen in Nederland, waar de terreur van het grijze gemiddelde kinderen uitsluit. De overbelaste leerkrachten van nu vinden dat ze het al moeilijk genoeg hebben met dat adhd-kind en die dyslectici in de klas, moeten ze nog meer probleemleerlingen gaan opvangen? Daar had het volgens mij over moeten gaan in café Dudok. Over de omslag in het denken die nodig is om kinderen die niet in het ideale plaatje passen evenzeer goed onderwijs te gunnen als hun leeftijdgenootjes zonder ‘vlekje’. Onderwijs dus. Onderwijs, en geen ‘zorg’. Eén ding staat vast: wil ‘Passend Onderwijs’ een succes worden, dan moeten leerkrachten aan alle kanten steun krijgen, in de vorm van klassenassistenten, bijscholing en al wat nog meer nodig is, zodat die extra-bewerkelijke kinderen voor hen een uitdaging zullen zijn in plaats van een last.
Recent Posts
Archives
- February 2020
- December 2019
- November 2019
- November 2018
- September 2018
- June 2018
- May 2018
- March 2018
- August 2015
- June 2015
- May 2015
- April 2015
- March 2015
- February 2015
- December 2014
- August 2014
- July 2014
- June 2014
- May 2014
- April 2014
- March 2014
- February 2014
- January 2014
- December 2013
- November 2013
- October 2013
- August 2013
- July 2013
- March 2013
- January 2013
- November 2012
- July 2012
- April 2012
- February 2012
- December 2011
- November 2011
- October 2011
- September 2011
- August 2011
- July 2011
- June 2011
- May 2011
- April 2011
- March 2011
- February 2011
- January 2011
- November 2010
- October 2010
- September 2010
- July 2010
- June 2010
- May 2010
- April 2010
- March 2010
- February 2010
- January 2010
- December 2009
- November 2009
- October 2009
- September 2009
- August 2009
- July 2009
- June 2009
- May 2009
- April 2009
- March 2009
- February 2009
- January 2009
- December 2008
- November 2008
- October 2008
- September 2008
- August 2008
- July 2008
- June 2008
- May 2008
Recent Comments