Zelden heb ik heimwee naar de tijd waarin ik begon als journalist, halverwege de jaren negentig. Vooral omdat ik enorm onzeker was, tegen redacteuren en ervaren freelance-collega’s opkeek alsof het halfgoden waren en me door het minste of geringste uit het veld liet slaan.

Journalisten die nu beginnen als freelancer hebben het nog veel moeilijker. Ik vraag me af of ik het in die begintijd had volgehouden als ik net als nu voortdurend met eigen artikelideeën had moeten komen. Natuurlijk bedacht ik vroeger óók zelf verhalen, maar net zo vaak werd ik gewoon gevraagd. Of – ik schreef het al eerder – ik belde een redactie met een vaag idee, dat ik prompt kon uitvoeren.

De laatste jaren gaat het niet meer zo. Artikelideeën bedenken, uitwerken en over het voetlicht brengen (‘pitchen’) is een substantieel onderdeel geworden van mijn werk als freelance journalist (ongeveer 20% van mijn tijd tegenover 10% of 5% in de jaren ’90 en ’00). En ik krijg er goddank steeds meer plezier in.

Afgelopen week stond voor mij in het teken van ideeën verzamelen en uitwerken. Omdat ik weet dat collega freelancers er nogal eens tegenop zien, hier een drietal tips.

Tip1: Wees niet te bang dat anderen er met je ideeën vandoor gaan.

Praten met anderen (collega’s) over je artikelideeën brengt je verder dan ze angstvallig voor jezelf te houden.

Tip2: Neem het bedenken en uitwerken van ideeën serieus.

Maak er tijd voor vrij, liefst een paar dagen achter elkaar.

Op die manier raak je gefocust en krijg je dingen in de schoot geworpen (althans zo lijkt het). Dit overkwam mij bijvoorbeeld van de week:

* Een overheidscommunicatiepersoon belde mij om een project onder de aandacht te brengen. Het bleek precies aan te sluiten bij een van mijn nog uit te werken ideeën.

* Voor een klus-in-opdracht (ja, die zijn er ook nog gelukkig) had ik me onlangs kort maar intensief bezig gehouden met een politiek actueel onderwerp. Ik had er niet bij stilgestaan dat ik er een groter verhaal over zou kunnen schrijven, totdat ik heel toevallig op een blog stuitte van iemand die erover schreef, en die een perfecte gesprekspartner was voor een achtergrondartikel.

* Iemand die ik ter oriëntatie belde met het oog op een mogelijk een artikel over hem, bleek naast zijn gewone werk (waar ik over wilde schrijven) met iets razend interessants en nieuws bezig te zijn, dat zeker óók een verhaal waard is.

Nu, aan het eind van de week, heb ik een fijne lijst met verhaalideeën om de boer mee op te gaan. Als het goed is, ben ik straks weer voor een tijd onder de pannen. Daar doe ik het voor, maar ergens is het ook jammer, want in die pitch-periodes heb ik stiekem de allermeeste lol.

Dat plezier is mede te danken aan collega en mede-bestuurslid van de FreeLancers Associatie, Martine de Vente, die het ideeën bedenken en verkopen tot een soort kunst heeft verheven. Ze geeft in haar workshops pitchen geweldig goede praktische tips en belangrijker nog: ze laat zien dat het geen hogere wiskunde is, maar gewoon een kwestie van vinger in de lucht en de handen uit de mouwen.

Tip3: Volg een workshop bij Martine.

Dat kan o.a. begin december bij de FreeLancers Associatie (precieze datum volgt).